Saturday, 16 September 2017

OBJEKTIF DAN PENGENALAN KEPADA SYIRIK


OBJEKTIF PENULISAN

  • Memberi kesedaran kepada masyarakat sekeliling tentang keburukan mengamalkan khurafat dan syirik.
  • Menjelaskan hukum mengamalkan dan mempercayai amalan khurafat dan syirik dalam kehidupan.
  • Kerajaan perlu menubuhkan satu badan khas untuk menangani kes-kes amalan khurafat dan syirik yang semakin berleluasa di negara kita.




KHURAFAT

DARI SEGI BAHASA

Merujuk kepada etimologi, adalah ternyata khurafat berasal dari bahasa arab kharafayakhrifu-kharfan-khurafatan. Padanan bahasa Inggerisnya merujuk kepada supersition atau supertitio dalam bahasa Latinnya yang membawa maksud sesuatu yang dipetik, atau cerita bohong dongeng dan tahayul atau sesuatu hal yang tidak masuk akal atau sesuatu yang dusta tetapi menarik (Ensiklopedia Hukum Islam, 1997) atau sesuatu cerita yang dusta tetapi menarik (Ibnu Manzur, 1907). Menurut aspek terminologinya bererti lemah akal kerana ketuaan atau orang yang rosak akalnya sebab nyanyuk kerana terlalu tua (Ibnu Manzur, 1907). Manakala, dalam buku kecil Penjelasan Istilah Yang Boleh Membawa Penyelewengan Akidah, JAKIM 2006, mendefinasikan khurafat ialah cerita-cerita yang mempersonakan yang dicampuradukkan dengan pekara dusta, khayalan, ajaran-ajaran, pantang larang, adat istiadat, ramalan, pemujaan atau kepercayaan yang amat bertentangan dengan ajaran Islam. Semua pekara yang berkaitan perlu dijauhi oleh semua orang Islam, kerana ia merupakan dosa. Tegasnya, kurafat adalah amalan atau fahaman atau tingkahlaku atau perbuatan yang bercanggah dengan akidah dan syariah Islam. Oleh itu kurafat boleh diketagorikan sebagai ajaran sesat (JAKIM, 2006).

DARI SEGI ISTILAH

Menurut Husin ‘Abdul Wahid, khurafat adalah perkara yang saling bersilih ganti dengan dongeng yang asasnya tidak wujud. Khurafat adalah merupakan dongeng yang berubah-ubah yang dikhayalkan dan digambarkan oleh masyarakat sebagai makhluk halus yang boleh berubah kepada menyerupai sesuatu. Sesuatu gambaran yang dikhayalkan berdasar realiti semasa atau identiti masyarakat setempat Hai Bin Yaqdzan berpandangan khurafat berlaku atas sebab manusia yang sifatnya inginkan motivasi dan perlukan kekuatan dalam menjalani kehidupan. Kompenan yang penting kewujudan khurafat ini adalah dari generasi berpindah ke generasi seterusnya dengan versi yang sama tetapi ditokok tambah dan penyelewengan yang semakin berkembang (Hussin ‘Abdul Wahid, 1980). Manakala Dr Ali Mahfuz, seorang ahli teologi Islam, mendefinisikan khurafat adalah sesuatu yang tidak dapat diterima oleh akal yang sihat. Orang yang (membawa hal-hal yang bersifat khurafat biasanya suka memutarbalikkan fakta, memberikan hal-hal yang bersifat dusta dan menonjolkan hal-hal yang batil (Hussin Abdul Wahid, 1980). Dari sudut kategori bid’ah pula, keberadaan khurafat adalah sebahagian dari bid’ah yang diertikan sebagai penambahan kepada apa yang dibenarkan syarak. Penambahan dalam halhal ibadah disebut bid’ah, manakala dalam kepercayaan (akidah) dinamakan bidah akidah atau khurafat (H.Djarnawi Hadi Kusuma, t.t.). Al-Sheikh ‘Ali Mahfuz menjelaskan bid’ah akidah (khurafat) sebagai kepercayaan kepada sesuatu perkara yang menyalahi ajaran Rasulullah s.a.w. (Ali Mahfuz, t.t) Justeru, setiap individu perlu memahami secara jelas dan tidak memandang remeh perkara bid’ah agar tidak terjerumus ke dalam khurafat .

SUMBER : ROGAYAH BINTI CHEK ( 17/09/ 2017 )

No comments:

Post a Comment

COVER HADAPAN

DUA 6022 PENYIARAN DAN KOMUNIKASI ISLAM DAD5A PENSYARAH : USTAZ MARZUKI B. SEPIAAL NAMA AHLI KUMPULAN : 1. MOHD AIM...